-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11478 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا قضاي نماز و روزهء پدر و مادر فقط بر عهدهء پسر بزرگ است ؟

قضاي نماز و روزهء پدر و مادري كه فوت كرده اند, فقط بر پسر بزرگ تر واجب است و بر فرزندان ديگرچيزي واجب نيست . حتي مراجع عظام فرموده اند: اگر تاريخ تولّد پسرها معلوم نباشد و معلوم نشود پسر بزرگ تركدام است , بر هيچ كدام قضاي نماز و روزهء پدر و مادر واجب نيست . البتّه بهتر است در اين صورت نماز قضا و روزه ءآن دو را بين خود تقسيم نمايند يا قرعه بيندازند و به نام هر كدام اصابت كرد, او قضا كند.

عبادت صراحت دارد كه قضاي نماز و روزهء پدر و مادر تنها بر گردن پسر بزرگ است , به شرطي كه مشخص ومعيّن باشد كه بزرگ تر است و اگر بزرگ تر بودنش مشخص نيست , بر هيچ يك از فرزندان او واجب نيست .(1)

البته دربارهء قضاي نماز و روزهء مادر, اختلاف نظر وجود دارد به شماره مسئله 1390رسالهء امام خميني (ره )مراجعه كنيد.(2)

(پـاورقي 1.توضيح المسايل مراجع , ج 1 ص 789ـ 791 مسئله هاي 1390و 1393

(پـاورقي 2له .توضيح المسائل مراجع , ج 1 ص 789

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.